Zo maak je een goede content kalender

Regelmatig blijven posten op je social media is heel goed voor je bereik en brand, maar wanneer plaats je wat en hoe plan je alles in? Een content kalender kan je hier bij helpen. Ik maak nu al twee jaar mijn content kalenders in Excel, een hele simpele gratis tool die bijna iedereen wel op zijn laptop heeft staan. In dit artikel leg ik je uit hoe de mijne in elkaar zit en hoe je deze vervolgens zelf kunt maken om hem effectief in te zetten. 

Wat is een content kalender en waarom het handig voor je is

Een content kalender is een schema dat je helpt om je berichten zoals foto’s en blogposts in te plannen. Het geeft je een overzicht wanneer wat online moet en als je met verschillende kleurtjes werkt, kan je ook makkelijk zien welk platform meerdere berichten gepland heeft staan. Een content kalender is geen planningsapp. Als je berichten op social media wil inplannen kun je Buffer, Later of Hootsuite gebruiken en WordPress plant zelf berichten in. 

Hoe maak je zo’n content kalender?

Ik werk het liefst met Excel, maar een bullet journal, Trello of een andere agenda werkt net zo goed. Elk platform heeft zijn eigen voordelen. In Excel maak ik gebruik van een sjabloon van ‘agenda voor een willekeurig jaar’ waar je vervolgens meerdere opties krijgt om je eerste dag van de week te kiezen en het hele jaar aan te passen. Die van 2019 kon ik zo omzetten naar 2020 en vervolgens opslaan als. Zo bleven mijn categorieën en ideeënlijst erin staan. 

Maak een legenda

Daarna gaf ik elk platform dat ik heb een kleur en daarbuitenom ook afspraken, deadlines van school en mijn werk als peercoach. Content plannen en maken zal altijd rondom schooldeadlines moeten gebeuren, daarom staan deze er ook in. Het is voor mij net zo goed een agenda als een content kalender. Mocht je kleurenblind zijn, dan kun je de optie kiezen om cursief, dikgedrukt of underlined te gebruiken of bij het tabblad invoegen symbolen kiezen en daaruit je legenda maken. Groen staat bij mij voor Instagram, een lekker positief kleurtje, zeker omdat social media mij soms een beetje slecht laat voelen – daar schreef ik over voor Profielen.

Kies per categorie de dagen waarop je iets wil plaatsen

Voor mij is de zaterdag altijd de ochtend waarop ik mijn blogposts plaats. Het doet mij altijd denken aan lekker wakker worden en blogjes lezen, want dat vond ik zelf altijd zo fijn. Daar is de woensdag ook bijgekomen. Zo af en toe wil ik iets extra’s plaatsen en daar is de woensdag voor, omdat hij precies lekker in het midden zit (dat kan niet want er zijn maar zeven dagen, maar je snapt wat ik bedoel, haha). Zelf kies ik voor blogs het tijdstip van 8.00 uur, maar dat zet ik er niet in. Ik vind het niet fijn omdat het dan te limiterend voelt. 

Voorheen was de dinsdag een lichtblauwe dinsdag met een YouTube-balkje. Eerst kwam er dan iets om 16.00 uur online, toen rond 14.00 uur maar sinds ik een beetje ben afgezwakt van YouTube en schrijven veel leuker vindt, gebruik ik daar de content voor en lichtblauw voor LinkedIn. Dat is een goed platform voor ondernemers en werkzoekenden. 

Op elke maandag, woensdag en vrijdag posts ik iets op Instagram. Dat komt omdat mijn statistieken aangeven dat dat mijn beste dagen zijn. Eerst plaatste ik altijd in de ochtend, maar sinds kort luister ik ook beter naar de tijdstatistieken en ik merk dat het werkt! 

Mijn content kalender gaat gepaard met Google Kalender

Mijn go-to agenda app was altijd de standaard agenda van Apple, maar sinds kort gebruik ik de Google Kalender. Daar hebben de kleuren niet allemaal dezelfde betekenis. Blauw is daar schrijven en groen in daar schoolwerk, want rood is deadlines en belangrijke dingen zoals belastingaangifte. Oranje wordt nog steeds gebruikt voor mijn blog. 

Hoe combineer ik het werk met de content kalender en de Google Kalender? 

In de Google Kalender app plan ik in wanneer ik aan iets werk. Zo schreef ik deze blogpost op maandag 30 december tussen 13.00 uur en 14.00 uur. Normaal kan ik een blogpost neerpennen binnen dertig minuten, maar voor deze heb ik voorbeelden nodig dus kijk ik steeds naar mijn telefoon of naar de content kalender. 

Zo kun je zien dat er op de 31e een tijdsblok is ingeroosterd waarin ik foto’s wil maken. Als ik een blogpost schrijf, zet ik hem gelijk in WordPress. Dat is mijn soort back-up. Ik voeg de categorieën en tags toe en zorg dat de tekst er mooier uitziet. Pas wanneer ik de foto’s erin heb gezet, werk ik aan de SEO-instellingen en plan in hem in. Hetzelfde geldt voor mijn andere socials. Meestal kies ik per week welke drie foto’s ik wil plaatsen en zorg ik dat ik een half uur inplan om de captions te schrijven en deze in te plannen. 

Echter geeft Mailchimp geen onbetaalde optie om nieuwsbrieven in te plannen, dus als Het Woord van de Maand-nieuwsbrief uit de deur moet, geeft mijn Google Kalender app een melding en ga ik het regelen. LinkedIn heeft ook geen inplan optie, maar daar is Buffer dan weer goed voor.

Pas op het eind de status aan en doe de laatste check

Je ziet in mijn content kalender hier en daar een vinkje staan. Dat betekent dat de blogpost is geschreven (en vaak ook ingepland) en dat de socials geregeld zijn. Dan zou je denken dat ik me er verder geen zorgen meer over hoeft te maken, maar dat is niet zo. Ik check mijn content kalender wekelijks om te kijken of alles goed staat en écht alles klopt. Zo kwam er in december een blogpost op zondag online die eigenlijk op maandag moest, en dat kwam doordat ik niet goed gekeken had. Er is altijd werk aan de winkel!

Zijn er nog meer mogelijkheden voor een content kalender?

Je content kalender is zo persoonlijk toe te passen, dat er voor ieder wat wils is. Je zou de Google Kalender blokjes kunnen vervangen door meer blokjes in je content kalender, dat daar alles in staat. Als je met Trello werkt, kan je bijvoorbeeld je Instagram posts daarin zetten en dan vanuit daar kopiëren in plaats van dat je werkt met apps zoals Buffer en Hootsuit. 

Heb je nog vragen over het bijhouden van een content kalender of denk je dat je wel wat hulp kunt gebruiken met de jouwe? Ik sta open om je advies te geven, kijk dan eens op mijn pagina over samenwerken voor social media. En je mag altijd je vragen hieronder achterlaten.

Liefs,
Femke

2 reacties

  1. Ah, dat ziet er echt heel overzichtelijk uit! Ik ben sinds begin dit jaar gewoon weer alles op papier aan het zetten (vind het erg chill als ik gewoon dingen echt af kan strepen/vinken ipv puur aanklikken), is voor nu net iets sneller te doen dan alles digitaal invullen (alhoewel, ik heb wel een To Do-list app die ik gebruik als extraatje). Voelt wel echt superfijn aan als alles gewoon mooi geordend is! 🙂

    1. Haha, dankje! Ik heb expres lichte/pastelkleuren gekozen zodat het easy on the eyes was ? Op papier vind ik ook nog steeds heel fijn, maar als ik dan besluit te schuiven en het moet doorstrepen, baal ik omdat het dan slordig word (bij mij dan). Welke to do-list app gebruik je?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *