Hé, dat hoor je niet zo vaak: dat een actie niet succesvol is en daardoor niet verlengd wordt. Als ik eerlijk ben, heb ik het nog nooit gezien. Niet zo direct, tenminste. Ik zal je vertellen waar het over gaat. Kleine disclaimer: social media saw it first.
Niet verlengd: de actie met gratis chocolade bij aankoop van ‘Slashwerk’
In mei en juni had ik een speciale actie bij ‘Slashwerk’. Het idee voor deze actie is ontstaan om de geslaagde studenten van 2023 te vieren. Afstuderen is een speciaal moment en dat, in combinatie met de start van hun carrière, wilde ik feestelijk vieren. Ik zou bij elk verkocht exemplaar van ‘Slashwerk’ een gratis chocoladereep meesturen. Daarop stond dan feestelijk “graduated”. Ik had er vierentwintig besteld bij het bedrijf waar ik jaren geleden stageliep, omdat ik wist dat die chocolade erg lekker is en omdat de grafische vormgeving van de verpakking goed bij het boek paste. Ik plaatste wekelijks (en soms twee keer per week) over de actie en een aantal vriendinnen op social media deelden de posts. Bedankt, Suzanne en Veer!
Toch trokken mijn social media berichten geen aandacht. Ze wekten ook geen interesse, geen “desire” en al helemaal geen actie – de AIDA-methode die ik tijdens mijn opleiding had geleerd. De actie deed het niet goed. En met niet goed bedoel ik bar en bar slecht. Ik verkocht geen enkel exemplaar en raakte toch twee chocoladerepen kwijt… want ik had er twee zelf opgegeten, oeps.
Dus postte ik een tot twee keer per week, pronkte ik met gratis chocolade… en ik denk dat het daar mis ging. Ik promootte de gratis chocoladereep, terwijl het om de inhoud van het boek én de probleemoplossing voor de studenten moest gaan. De chocolade is iets extra’s, een leuk cadeautje, maar niet een doorslaggevend argument dat studenten tot aankoop zouden zetten.
Wat heb ik hiervan geleerd?
Dat ik écht moet focussen op het pijnpunt van de klant, oftewel de lezer. Daar ben ik nog naar op zoek, hoe ik dat het beste kan adresseren, maar daar doe ik nog onderzoek naar. Zo lees ik onder andere Het bestseller boek! En ik blijf advies vragen om mezelf te verbeteren. Maar het start met de reden waarom iemand het boek zou willen oppakken: niet durven te ondernemen als student en afgestudeerde studenten die twijfelen over hun toekomst.
Hoe pak ik nu de boekmarketing van ‘Slashwerk’ aan?
Ik ben actief op BookTok! Daar plaats ik video’s over de behind the scenes van het schrijfproces maar ook over de inhoud van dit boek. Ook ben ik sinds begin juli bezig met een nieuwe content kalender. Van de winter hielp ik Sanne Hillemans met haar content kalender, maar ik vond het lastig om voor mezelf door te pakken. Inmiddels staan alle teksten voor de boekenposts in augustus (deze gaan over ‘Jo’ want die maand bestaat mijn boek drie jaar) en daarnaast staat de contentkalender alvast klaar voor september. Volg jij me al op TikTok en Instagram?
Om de boeken bij de grote partijen zoals bibliotheken en boekhandels onder de aandacht te brengen, mail ik hen eens in de zoveel tijd met het aanbod. De eerste keer deed ik dat een half jaar na verschijnen, nu ben ik sinds 1 juni aan het mailen, maar inclusief de beste recensies en dus social proof. Daar kwam helaas één afwijzing op omdat mijn boek niet via het CB te bestellen is (dat kost €40 per maand voor minimaal een half jaar, daar moet je tien boeken per maand voor verkopen en dus niet zo rendabel), de rest liet niets van zich horen.
Ik ben nog steeds altijd op zoek naar advies, dus weet jij iemand die het boek leuk zou vinden of natuurlijk tips voor de boekmarketing? Alles is welkom!
Waar gaat ‘Slashwerk’ over?
Voor de lezers van loopbaan boeken ‘Babe, You Got This’ van Emilie Sobels en ‘You Are a Badass’ van Jen Sincero.
Weet jij al wat je wilt doen na je studie? Wil je als zelfstandig ondernemer aan de slag en je eigen empire opzetten? Of ga je voor een startersfunctie bij een tof bedrijf en de carrièreladder beklimmen? Ik zal je één ding verklappen: je hoeft niet te kiezen.
‘Slashwerk: Waarom kiezen als je kan combineren?’ gaat over het vinden van je ideale loopbaan na je studie; loondienst, ondernemen/freelancen, of beide!
In dit boek leer je:
- Een balans te vinden tussen werken, ondernemen en een studie.
- Positief opvallen als sollicitant en ondernemer.
- Dat je het waard bent om jouw ideale leven te creëren/leiden.
Ben je er klaar voor om je eigen pad te bewandelen?
Hier bestel je het boek:
PS. Er zitten affiliate links in deze blog.