Eén blog per week in 2021, twee per week in 2022… maar in 2023 gemiddeld minder dan één per maand. Waarom blogde ik zo weinig in 2023 en waarom waren de blogs die ik wél plaatste alleen mijn maandoverzicht? Dat deed ik vanwege een bewuste keuze.
Zeven jaar geleden startte ik mijn eerste blog
Jaren geleden startte ik een blog genaamd femmechien.wordpress.com en deze is nog steeds live. De eerste blog die ik deelde was halverwege 2016 en de laatste blog die ik plaatste was voor mijn twintigste verjaardag, in 2017. Een eigen blog was voor mij dé manier om mijn schrijfwerk te delen, op een plek die van mij en mij alleen was. Ik blogde er over mijn boeken, deelde fragmenten uit mijn columns en deelde ook toen al mijn maandoverzicht. Dat doe ik nog steeds.
Het voelde bevrijdend om een plek te hebben waar ik over mijn schrijfprojecten kon delen. Ik heb er de liefste schrijvers door leren kennen. Ken je Paula Leest al? Haar leerde ik toen kennen en we spreken elkaar nog steeds regelmatig. Het was het begin voor wat mijn carrière nu is.
Overstappen naar femkemeijboom punt nl
De eerste stap om mijn carrière als auteur serieus aan te pakken, was voor mij een eigen website met mijn naam en daar gelijk punt nl achter. Eerst belandde ik bij een onprettige hostingpartij, maar dankzij Paula belandde ik mij JustHost en ik ben sindsdien ontzettend blij met deze hosting. De support die je daar krijgt en het feit dat je alle vragen die je je maar kan bedenken, kan stellen – ik zit hier helemaal goed. Shoutout naar Petra, zij werkt bij de support afdeling en is echt super vriendelijk.
Onzeker over mijn blog, website en mezelf, dus blogde ik minder
Femkemeijboom punt nl bestaat nu ook alweer een paar jaar. Maar eind 2022 zat ik er eigenlijk helemaal doorheen, wat betreft mijn blog, website en mezelf. Ik vond mijn diensten niet prettig en duidelijk genoeg. Mijn blog was ‘all over the place’ met veel te veel onderwerpen om een niche doelgroep aan te spreken. Ik had mijn website zelf in elkaar geknutseld, daarna een Pipdig thema gekocht en deze ook zelf aangepast. En mezelf… ik was erg kritisch op wie ik was. Ik was zo onzeker en raakte daar zo overweldigd door, dat ik besloot per direct te stoppen met bloggen.
Voor 2023 maakte ik belangrijke doelen: mijn aanbod verduidelijken (voor mezelf en mijn ideale opdrachtgever) en daarna sparen voor een webdesigner. Dat eerste is vervolgens gelukt, maar ik deed helemaal niets met die laatste. Ik bleef wel mijn maandoverzichten plaatsen, dat is iets dat ik al sinds 2016 doe en nog steeds blij mee ben, maar de rest van de content? Die ging weg. Ik was onzeker over alles, vond dat ik te weinig kennis had om met je te delen, te weinig nuttige dingen om te vertellen, enzovoorts.
Maar niet online zijn en bloggen had zo z’n resultaten en ook eind vorig jaar was ik niet tevreden met hoe ik het nu had aangepakt. Helemaal van de aardbodem verdwijnen was ook niet de bedoeling.
Mijn blog in 2024
Dit jaar wil ik het dus ook weer anders aanpakken. Ik wil aanwezig zijn, zonder dat het te veel van mij als persoon vraagt. Ik heb wel degelijk kennis over het boekenvak dat ik met je wil delen, en die het waard is om te delen. Daarom heb ik besloten dat ik wél blijf bloggen. Elke maand verschijnt mijn maandoverzicht en om de andere week verschijnt dan een blog waarin ik een ander onderwerp aansnijd. De ene keer over het boekenvak, de andere keer over blogs zoals deze; mijn ervaring met mijn digitale erfenis of een leuke anekdote voor mijn verjaardag.
(Ik wil trouwens nog steeds een grafische ontwerper inhuren om mijn website een make-over te geven, maar dat is een doel voor komende zomer/najaar).
Waarom ik als auteur wel zichtbaar wil zijn op mijn blog
Zichtbaar zijn is voor elke ondernemer belangrijk. Online zichtbaar zijn zorgt dat mensen je letterlijk voorbij zien komen en aan je denken, wanneer ze een nieuwe freelancer zoeken. Hetzelfde geldt voor lezers die op zoek zijn naar het ideale non-fictieboek over afstuderen en werken. Zichtbaar zijn op social media (longform content zoals een nieuwsbrief (schrijf je nu in voor de mijne), blogs en YouTube of via shortform content zoals TikTok en Instagram) zorgt ervoor dat je een connectie met je ideale doelgroep opbouwt en dat is wat je in de toekomst als (debuterende) auteur kan helpen om meer boeken te verkopen.
Daarom zorg ik dat ik actief ben, maar wel op mijn manier. Door om de week te plaatsen, zorg ik ervoor dat ik niet te veel van mezelf vraag en ook nog kan focussen op het schrijven van boeken. Ik ben nog altijd auteur, die boeken schrijven zichzelf niet.